Psychologia sądowa
dr Jerzy Wojciechowski
kierownik studiów
Ukończenie studiów umożliwia pełne przygotowanie do pełnienia roli psychologa biegłego sądowego.
REKRUTACJA NA SEMESTR LETNI ZOSTAŁA ZAKOŃCZONA
Inicjatywą twórców programu jest GWARANCJA. Gwarantujemy, że każdy z naszych absolwentów zdobędzie tu wiedzę niezbędną do samodzielnej pracy w charakterze psychologa sądowego. Naszym absolwentom oferujemy ponadto:
- możliwość bezpłatnego udziału w wykładach realizowanych na kolejnych edycjach (wraz z dostępem do zaktualizowanych materiałów dydaktycznych);
- możliwość bezpłatnych konsultacji (telefonicznych, internetowych i osobistych), dotyczących wszelkich problemów związanych z diagnostyką psychologiczną, a szczególnie z aspektami etycznymi diagnozy na potrzeby wymiaru sprawiedliwości;
- wsparcie w razie trudności formalnych i urzędowych (m.in. w zakresie wniosków o wpisanie na listę biegłych sądowych).
CEL STUDIÓW
Podczas studiów nasi słuchacze:
- poszerzają oraz uaktualniają wiedzę dotyczącą zaburzeń i mechanizmów funkcjonowania jednostki, niezbędną do sporządzania ekspertyzy w wielu dziedzinach współpracy psychologa z wymiarem sprawiedliwości;
- nabywają i udoskonalają umiejętności diagnozowania i orzekania psychologicznego niezbędne w pełnieniu roli psychologa biegłego sądowego;
- wzbogacają wiedzę z zakresu szeroko pojętej psychopatologii i patologii społecznej, niezbędnej do diagnozy psychologicznej, a następnie kształtują umiejętności przygotowywania takiej diagnozy na potrzeby wymiaru sprawiedliwości.
DLA KOGO?
Studia podyplomowe Psychologia Sądowa przeznaczone są dla psychologów z co najmniej dwuletnim stażem w pracy na stanowisku psychologa, współpracujących z wymiarem sprawiedliwości albo zainteresowanych taką współpracą.
Studia przygotowują do pełnienia roli psychologa biegłego sądowego.
O STUDIACH – W SKRÓCIE
- zapraszamy osoby posiadające tytuł magistra psychologii i dwuletnią praktykę w zawodzie psychologa
- 2 semestry
- 210 godzin dydaktycznych
- zjazdy średnio co 2 tygodnie
- zajęcia w soboty i niedziele
- absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na UW
Rekrutacja w roku 2022/2023 została zakończona.
Podstawą przyjęcia na Studia Podyplomowe jest ukończenie studiów wyższych z zakresu psychologii oraz posiadanie co najmniej dwuletniej praktyki w zawodzie psychologa. Doświadczenie zawodowe rozumiane jest jako praca psychologa w praktyce, szczególnie diagnostycznej. Ważne jest bowiem doświadczenie kontaktu zawodowego z konkretnym klientem.
Przejdź do INTERNETOWEJ REJESTRACJI KANDYDATÓW |
1. Biegły w systemie polskiego prawa
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
Prof. dr hab. Tadeusz Tomaszewski
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom najistotniejszych informacji dotyczących prawnej sytuacji biegłego, w tym biegłego sądowego, w polskim postępowaniu karnym i cywilnym.
2. Teoria opiniowania. Prawa i obowiązki biegłego
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
Prof. dr hab. Tadeusz Tomaszewski
Zajęcia mają na celu przedstawienie najważniejszych zasad teorii opiniowania. Omawiane są pojęcia ekspertyzy i opinii, ich treść i metody kontroli, a także uprawnienia i obowiązki biegłego odnoszące się do prowadzenia badań i opiniowania.
3. Przedmiot i zakres sądowej ekspertyzy psychologicznej
wykład – 2 godziny; 0,5 ECTS
dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
Celem zajęć jest pokazanie podstawowych rodzajów psychologicznych ekspertyz sądowych sporządzanych na potrzeby wymiaru sprawiedliwości oraz wskazanie ogólnych zasad sporządzania takich ekspertyz, omawiania wyników diagnozy, formułowania odpowiedzi na pytania zleceniodawcy.
4. Opinia biegłego w polskim prawie dowodowym
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
Prof. dr hab. Tadeusz Tomaszewski
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z rolą opinii biegłego, w tym w szczególności biegłego psychologa w systemie polskiego prawa dowodowego.
5. Ogólne zasady odpowiedzialności biegłego
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
Prof. dr hab. Tadeusz Tomaszewski
Celem zajęć jest przedstawienie ramowych zasad i istoty odpowiedzialności karnej, cywilnej, porządkowej oraz dyscyplinarnej w związku z pełnieniem funkcji biegłego psychologa.
6. Diagnoza na potrzeby opiniowania sądowego
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
Dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
W trakcie zajęć omawiane są kolejne etapy przygotowania diagnozy psychologicznej na zlecenie organów wymiaru sprawiedliwości : Stawianie pytań psychologicznych, formułowanie hipotez, planowanie badania, wybór technik diagnostycznych, analiza i interpretacja uzyskanych wyników, integracja danych, formułowanie wniosków i odpowiedź na pytania zleceniodawcy (sądu lub prokuratury).
7. Wywiad diagnostyczny – planowanie, prowadzenie, interpretacja
wykład, seminarium, ćwiczenia – w sumie 8 godzin; 2 ECTS
Dr Zuzanna Toeplitz
Celem zajęć jest przedstawienie rozmowy klinicznej jako metody diagnozy i pozostawania w kontakcie z dzieckiem/adolescentem i jego rodzicami. Zostaną omówione podstawy teoretyczne, zasady i sposoby prowadzenia rozmowy oraz reguły wnioskowania diagnostycznego.
8. Standardy badania metodami testowymi
seminarium – 4 godziny; 0,5 ECTS
Dr Zuzanna Toeplitz
Celem zajęć jest omówienie podstawowych standardów diagnostycznych dotyczących stosowania narzędzi testowych, zarówno standardowych, jak i projekcyjnych, w oparciu o model GAP. Wskazanie różnic między standardami obligatoryjnymi a zalecanymi.
9. Diagnoza dziecka i rodziny na potrzeby sądu
wykład – 6 godzin, ćwiczenia – 6 godzin; 3 ECTS
mgr Alicja Budzyńska
Celem zajęć jest identyfikacja mechanizmów funkcjonowania rodziny w warunkach konfliktu/sytuacji okołorozwodowej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania dziecka, rozpoznawania jego zakłóceń rozwojowych (między innymi w zakresie społeczno-emocjonalnym, poznawczym), uwarunkowanych sytuacją rodzinną.
10. Opiniowanie w sprawach rodzinno-opiekuńczych
wykład – 6 godzin, ćwiczenia – 6 godzin; 3 ECTS
mgr Alicja Budzyńska
Celem jest identyfikacja dobra dziecka, jako wartości autonomicznej i nadrzędnej w przedmiotowych sprawach oraz przedstawienie formalnych i nieformalnych zasad formułowania opinii sądowo-psychologicznych w tej kategorii spraw.
11. Stres traumatyczny
wykład – 8 godzin; 2 ECTS
Dr hab. Małgorzata Dragan
Zajęcia poświęcone są problematyce diagnozy zaburzeń związanych z traumą. Omówione zostaną na nich nowe kryteria diagnostyczne, z odniesieniem do tych wcześniejszych. Ponadto, dyskutowane będą kwestie pozwalające na pogłębioną diagnozę indywidualną, takie jak czynniki ryzyka i ochronne oraz specyficzne problemy współwystępujące.
12. Opiniowanie w sprawach cywilnych
wykład – 4 godziny, ćwiczenia – 8 godzin; 3 ECTS
dr Maria Gordon
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z zadaniami i kompetencjami biegłego psychologa przewidzianymi w Kodeksie cywilnym oraz analiza przykładowych opinii sądowo-psychologicznych.
13. Psychologia pamięci i jej zastosowanie w pracy biegłego-psychologa
wykład – 6 godzin; 1,5 ECTS
dr Jerzy Wojciechowski
Celem zajęć jest dostarczenie słuchaczom współczesnej wiedzy z zakresu psychologii pamięci, ze szczególnym uwzględnieniem tych aspektów funkcjonowania ludzkiej pamięci, które powinien znać i stosować psycholog powoływany na biegłego w postępowaniach sądowych.
14. Zeznania dorosłych świadków jako przedmiot ekspertyzy psychologicznej
wykład – 2 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 2 ECTS
dr Maria Gordon
Celem zajęć jest psychologiczna analiza czynników, które mogą wpływać na czynności spostrzegania, zapamiętywania i rozumienia zjawisk, procesów i wydarzeń, które składają się na treść zeznań dorosłych świadków przestępstwa.
15. Zjawisko i diagnoza krzywdzenia dziecka
wykład – 6 godzin, seminarium – 6 godzin; 3 ECTS
mgr Alicja Budzyńska
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z ważniejszymi zagadnieniami ( w tym nieprawidłowościami) w procesie rozpoznawania i diagnostyki krzywdzenia dzieci, a także wszechstronne zaznajomienie uczestników z problematyką zjawiska krzywdzenia dziecka, w tym jego rozmiarami, uwarunkowaniami, przejawami i skutkami.
16. Dziecko jako świadek
wykład – 4 godziny, ćwiczenia – 8 godzin; 3 ECTS
mgr Alicja Budzyńska
Celem zajęć jest rozszerzenie wiedzy uczestników dotyczącej funkcjonowania dziecka – ofiary przestępstwa oraz wiedzy z zakresu prawidłowego przesłuchiwania małoletnich świadków.
17. Psychiatria sądowa i opiniowanie sądowo-psychiatryczne
wykład – 8 godzin, ćwiczenia – 8 godzin; 4 ECTS
lek. med. Agnieszka Kwiatkowska
Zajęcia z psychiatrii sądowej mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z psychopatologii oraz kliniki psychiatrycznej w celu ujednolicenia posiadanej wiedzy niezbędnej do diagnozowania osób z podejrzeniem patologii w zakresie zdrowia psychicznego. Wiedza ta jest również konieczna dla profesjonalnej współpracy biegłego psychologa z biegłymi psychiatrami.
18. Wybrane zagadnienia wiktymologii
wykład – 2 godziny; 0,5 ECTS
dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
Celem zajęć jest poznanie podstawowych problemów wiktymologii – charakterystyki psychologicznej ofiar różnych rodzajów przestępstw.
19. Opiniowanie w sprawach karnych dotyczących dorosłych sprawców przestępstw
wykład – 6 godzin, seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 12 godzin; 5 ECTS
dr Maria Gordon
Celem zajęć jest pokazanie kierunków i metod postępowania diagnostycznego w różnych przypadkach ekspertyz sądowych dotyczących podejrzanych/oskarżonych oraz nabywanie umiejętności konstruowania opinii dla konkretnych przykładów.
20. Profilowanie psychologiczne nieznanych sprawców przestępstw
wykład – 4 godziny, seminarium – 4 godziny, ćwiczenia – 4 godziny; 3 ECTS
Mgr Urszula Cur
Celem zajęć jest zapoznanie z problematyką współpracy psychologa z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w aspekcie profilowania psychologicznego nieznanych sprawców przestępstw.
21. Opinia psychologiczna w sprawie zastosowania i uchylenia środków zabezpieczających
wykład – 2 godziny, ćwiczenia – 2 godziny; 0,5 ECTS
dr Dorota Pamowska
22. Zachowania problemowe okresu dorastania
wykład – 4 godziny; 0,5 ECTS
dr Agnieszka Haś
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników studiów z koncepcją tzw. zachowań problemowych okresu dorastania w kontekście rozwoju psychospołecznego i zagrożeń dla procesu socjalizacji i zdrowia młodzieży.
23. Opiniowanie w sprawach nieletnich
wykład – 6 godzin, ćwiczenia – 4 godzin; 2 ECTS
dr Agnieszka Haś
Cel zajęć: Doskonalenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych dotyczących przygotowania opinii w sprawach nieletnich na użytek wymiaru sprawiedliwości.
24. Przesłuchanie biegłego psychologa w praktyce
ćwiczenia – 8 godzin; 1 ECTS
Prof. dr hab. Piotr Girdwoyń
W czasie zajęć zostanie przeprowadzona symulacja procesowego przesłuchania biegłego psychologa w sprawie karnej oraz cywilnej, z udziałem „stron” oraz „sądu”, w którym zasiądą praktykujący prawnicy.
25. Dylematy etyczne w pracy psychologa biegłego sądowego
seminarium – 4 godziny; 0,5 ECTS
Dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
Celem zajęć jest pokazanie słuchaczom szczególnie trudnych sytuacji w opiniowaniu psychologicznym dla wymiaru sprawiedliwości oraz uwrażliwienie na dostrzeganie dylematów etycznych, wspólne poszukiwanie sposobów ich rozwiązania.
26. Mediacje – aspekty teoretyczne i praktyczne
wykład – 6 godzin, ćwiczenia – 8 godzin; 3 ECTS
Dr Michał Fajst, dr Aleksandra Winiarska, mgr Anna Cybulko
Mediacje to polubowna metoda rozwiązywania sporów przy pomocy profesjonalnej, bezstronnej i neutralnej osoby trzeciej. Mediacje stosowane są zarówno w sprawach cywilnych, jak i karnych, gdzie stanowią jedną z form realizacji idei sprawiedliwości naprawczej, u podstaw której leży dążenie do naprawienia krzywdy wyrządzonej przez sprawcę przestępstwa. Rolą mediatora jest pomoc wszystkim zainteresowanym uczestnikom danej sprawy – karnej bądź cywilnej – w rozwiązaniu problemu w sposób dla nich satysfakcjonujący.
[/su_spoiler]
Zastrzegamy sobie możliwość zmiany terminu zajęć z powodu nieprzewidzianych okoliczności (np. nagłej choroby wykładowcy).
Rok akademicki 2022/2023
Kierownik studiów podyplomowych:
dr Jerzy Wojciechowski
Kierownik studiów podyplomowych “Psychologia sądowa”. Absolwent Wydziału Psychologii oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii. Kierownik specjalizacji „Psychologia Sądowa”. Wieloletni biegły sądowy z zakresu psychologii.
Jego zainteresowania naukowe leżą na pograniczu prawa i psychologii. Tematem jego badań było między innymi kłamstwo i jego wykrywanie, badania poligraficzne/wariograficzne oraz pamięć świadków. Wieloletni wykładowca akademicki, autor lub współautor kilkunastu programów zajęć dydaktycznych, szkoleń i warsztatów. Prywatnie wielbiciel dobrej czekolady, kryminałów i czasu spędzanego nad ciepłym morzem.