Diagnoza kliniczna dziecka i jego rodziny
O studiachCzesneProgram studiów i wykaz zajęćPlan zjazdówWykładowcy
Rekrutacja na studia już otwarta!
Zapisz się już dziś!
Cel studiów:
- poszerzenie i uaktualnienie wiedzy teoretycznej dotyczącej mechanizmów zaburzeń występujących u dzieci, niezbędnej w procesie diagnozowania dziecka i jego rodziny,
- opanowanie umiejętności stosowania metod diagnozy klinicznej dziecka i jego rodziny, odpowiedniego doboru metod diagnozy do problemu klinicznego oraz interpretacji ich wyników w świetle teorii psychologicznych.
Treść i forma prowadzonych zajęć są tak zaplanowane, aby umożliwić doskonalenie umiejętności klinicznego myślenia podczas pracy z dzieckiem i rodziną. Szczególny nacisk jest położony na naukę stosowania klinicznych metod diagnozy oraz prawidłowego wnioskowania diagnostycznego w oparciu o współczesną wiedzę teoretyczną.
Dla kogo:
- Dla wszystkich psychologów zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej dziecka i rodziny.
- Dla wszystkich psychologów pracujących z dziećmi i/lub rodzinami.
- Dla wszystkich psychologów szukających nowych metod poznania i wiedzy umożliwiającej rozumienie dziecka i jego rodziny.
Kandydaci powinni posiadać 2-letni staż pracy w zawodzie!
O studiach – w skrócie:
- rekrutujemy tylko osoby posiadające tytuł magistra psychologii
- o przyjęciu na studia decyduje wynik rozmowy kwalifikacyjnej
- 3 semestry (1,5 roku)
- 376 godzin dydaktycznych
- tryb hybrydowy – głównie zajęcia online, poza jednym zjazdem w semestrze i superwizją procesu diagnostycznego w 3. semestrze
- zjazdy średnio co 2 tygodnie
- zajęcia w soboty i niedziele
- absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na UW
- limit miejsc: 30 osób (grupy superwizyjne mniejsze)
Omawiane na studiach zagadnienia:
- Współczesna wiedza dotycząca rozwoju dziecka oraz mechanizmów zaburzeń rozwoju w różnych ujęciach teoretycznych.
- Zasady postępowania i wnioskowania diagnostycznego, omówienie specyfiki klinicznych metod diagnozy dziecka i rodziny oraz etycznych problemów pracy psychologa.
- Diagnoza najczęściej spotykanych zespołów zaburzeń dziecięcych oraz specyficznych konstelacji w rodzinach dzieci z zaburzeniami rozwoju.
- Wnioskowanie diagnostyczne: od zachowania do właściwości funkcjonowania psychicznego
- Znaczenie relacji matka-dziecko, rodzice-dziecko, matka-ojciec
- Specyfika funkcjonowania dziecka i rodziny, w różnych okresach rozwoju
- Specyfika psychopatologii okresu rozwojowego
- Odniesienie do psychologicznej praktyki klinicznej
Co nas wyróżnia?
- Zajęcia praktyczne dotyczące metod diagnozy: wywiadu, obserwacji, metod projekcyjnych
- Szkolenie certyfikacyjne z narzędzia Skala Inteligencji Stanford Binet 5
- Superwizja procesu diagnostycznego (24 godziny dydaktyczne w mniejszych grupach, stacjonarnie)
- Aż 376 godzin dydaktycznych!
Zastrzegamy sobie możliwość zmiany terminu zajęć z powodu nieprzewidzianych okoliczności (np. nagłej choroby wykładowcy).
Rok akademicki 2024/2025
Terminy zjazdów na rok 2024/2025 pojawią się w okolicy sierpnia 2024.
Prowadzący zajęcia są psychologami, wykładowcami i doktorantami Wydziału Psychologii UW oraz specjalistami spoza Wydziału.Wykładowcy:
- dr hab. Małgorzata Święcicka
- dr hab. Grażyna Kmita
- dr hab. Agnieszka Maryniak, prof. ucz.
- dr Olga Kriegelewicz
- dr hab. Joanna Radoszewska
- dr Diana Senator
- dr hab. Małgorzata Gambin
- dr Szymon Chrząstowski
- dr n. med. Krystyna Szymańska
- dr Małgorzata Toeplitz-Winiewska
- dr Małgorzata Woźniak-Prus
- mgr Małgorzata Dąbrowska
- dr hab. Małgorzata Dragan prof. ucz.
- dr Magdalena Górska-Michałowska
- dr Marta Sobańska
- mgr Jolanta Zmarzlik